• Värnamo kommun Vår kostorganisation i Värnamo kommun arbetar utifrån helhetstänkande, kundorientering, affärsmässighet och professionalitet. Aivo är vårt verksamhetssystem för att kvalitetssäkra måltidsleveranser men också för ekonomisk spårbarhet.

    Majken Svahn
    Majken Svahn Värnamo kommun, Måltidsplanerare
  • Övertornea Övertorneå Kommun har haft AIVO programmet under många år och under senaste åren har vi arbetat mer intensivt att få en helhetsbild från kund till leverantör. Vi arbetar med kantin, specerier och  beställning för hemmaboende. Beställningarna som kunderna gör inom respektive område har gjort att vi säkerställer rätt leverans till kunden, rätt levererad mängd faktureras och kunderna känner att de har mer valmöjligheter, enklare beställningar och kan göra beställningarna var som helst bara de har en dator i närheten. Vi har bättre överblick av portioner, beställda mängder, priser, näringsinnehåll. Nöjdheten är 100%

    Övertorneå kommun
    Övertorneå kommun
  • Logo SodexoEtt av Sveriges ledande Service Managementföretag med en omsättning på ca 3 miljarder kronor. Ingår i den franskägda Sodexokoncernen som finns representerad i 80 länder med 380 000 medarbetare. Besök oss gärna på www.sodexo.se.

    Sodexo
    Sodexo
  • Logo Ronneby kommunVi använder AIVO för att det hjälper oss att strukturera vårt arbete i köket. Kreativiteten sker i och med att vi tar fram nya recept och här är det viktigt att så många som möjligt får tycka till. När vi väl har bestämt oss har vi optimal kontroll från inköp till servering vad gäller näring, ekonomi och kvalitet.

    Per Swärd
    Per Swärd Ronneby Kommun, Måltidschef område 2, Kostenheten
  • Atria Foodservice När vi funderade på hur vi på bästa sätt skulle publicera våra recept, valde vi att samarbeta med Mashie. Vi vill finnas där våra kunder finns, och i Mashie kan vi på ett effektivt sätt nå våra kunder. Samtidigt kan vi på ett enkelt och smidigt sätt hantera recepten till alla våra kanaler – både internt i Mashie och på hemsidan”, säger Patrik Larsson som är Marketing Manager på Atria Foodservice. ”Med Mashie-systemets webfunktioner kunde vi enkelt designa vår receptsökning och presentation på hemsidan och vi fick automatiskt en mängd funktionalitet som ger mervärde till användarna – skalning av antal portioner, överskådlig näringsberäkning och bilder. Atrias affärsidé är att vara en långsiktig partner som erbjuder kvalitetssäkrade produkter och måltidslösningar. I produktportföljen finns ca 380 olika artiklar av både kött, fisk och fågel, men även massor av goda tillbehör som grönsaker, baljväxter, såser och dressingar. Allt under starka varumärken som till exempel Lithells, Dagens Rätt Fisk, Guldfågeln och Gourmet Service. Som kund kan man alltså mycket enkelt variera frukost, lunch och middag – alla dagar i veckan – med Atrias breda sortiment. Se atriafoodservice.se.

    Patrik Larsson
    Patrik Larsson Atria Foodservice
  • Det är en trygghet att jag kan sitta och jobba var jag än befinner mig.

    Inga-Lisa Nilsson
    Inga-Lisa Nilsson Söderhamns kommun
  • Staffanstorps KommunNär vi 2010 beslöt oss för att satsa på ett kostdatasystem så var valet inte svårt, det fanns bara ett system som täckte behoven som vi hade”, säger Magnus Malm, Kostutvecklare på Staffanstorps kommun. ”Bland annat ville vi ha ett system som var helt Internetbaserat, så att vi kan jobba effektivt var vi än befinner oss.” ”Grundtanken var att kvalitetssäkra vår verksamhet genom att bygga upp en digital receptbank och näringsberäkna allt vi serverar. Men samtidigt visste vi att ett sådant jobb är stort och tidskrävande, och därför vore det dumt att inte ta tillvara på så många synergieffekter som möjligt”, fortsätter Magnus. ”Vi såg möjligheterna att utnyttja Mashie fullt ut som det verksamhetssystem det är, för att effektivisera vårt arbete i alla led. Det gäller allt från inventering, planering av matsedlar, inköp, produktion och utleveranser till kommunikationen med matgästerna via appar, hemsidor, enkäter mm. Och idag hjälper detta verksamhetssystem oss dagligen i vår strävan efter ständiga förbättringar.” ”Dessutom har det visat sig att Mashie är en väldigt lyhörd leverantör och samarbetspartner. Mashies förmåga att lyssna på kundernas önskemål, förstå deras behov och att planera sin vidareutveckling av systemet därefter är något som vi ser mycket positivt på.

    Magnus Malm
    Magnus Malm Staffanstorps kommun
  • Mölndals Stad Den nya Mashie-modulen för Kvalitetsanalys, är ett Mashie-integrerat IT-stöd för att kunna definiera och följa upp kvalitetsmål för t.ex. en kostverksamhet. Verktyget kan användas för alla delar i kostverksamheten dvs. såväl förskola och skola som äldreomsorg. Grundprincipen är att t.ex. en serviceförvaltning eller kostenhet definierar ett formulär med olika mätpunkter, dvs. kravställning på produktionen, utifrån diverse policy-dokument, råd från Livsmedelsverket, SLA (=servicenivåavtal med slutkund) etc. Med dessa mätpunkter som grund kan serviceförvaltningen, kostenheten eller en oberoende tredje part åka ut i verksamheterna, mätenheterna, göra en mätning dvs. kontrollera uppfyllnadsgraden av kraven. Med hjälp av kvalitetsanalysverktyget kan varje verksamhet kontrolleras t.ex. 2 ggr/år. Mölndals Stad arbetar aktivt sedan ett par år tillbaka med att definiera och följa upp kvalitetsmål för kostverksamheten. Att följa upp helt manuellt är väldigt tungt och Mölndals Stad tog därför initiativet till en tilläggsmodul i Mashie som stöd för arbetet. Modulen utvecklades under 2012 med mätprotokoll, definition av verksamhetsenheter och mätningar. Med hjälp av sistaårsstuderande från Kostekonomiutbildningen vid Göteborgs universitet, Institutionen för kost och idrottsvetenskap. genomfördes två mätningar under 2012. Efter första mätningen analyserades resultatet och en del justeringar gjordes ute i verksamheterna. Vid mättillfälle nr 2 i november 2012 kontrollerades och godkändes nästan 70 verksamhetsenheter med kosthantering – såväl tillagnings- som mottagningskök. ”Därmed kan vi på Mölndals Stad känna oss trygga med att vi har kontroll på kvalitetsnivån – allt från säkerhet och logistik i köket till planering, näringsriktighet och servering”, säger Christina Westerberg-Ström, Enhetschef. Enkäterna / blanketterna kan tas ut på papper och sedan föras över i Mashie, eller fyllas i direkt från en läsplatta eller smartphone.

    Christina Westerberg-Ström / Elinor Holmqvist
    Christina Westerberg-Ström / Elinor Holmqvist Mölndals stad
  • Sandvikens Kommun Efter utvärdering av olika system på marknaden valde Sandvikens kommun 2006 att köpa in Mashie för att underlätta matsedelsplaneringen och beställning av måltider från skola till produktionskök. Till att börja med var det förskola och skola som lades in i systemet. Våren 2008 lades även äldreomsorgen in i systemet. När Sandviken valde Mashie såg de stora fördelar med att slippa handskrivna beställningslistor från skolorna, i Mashie kunde skolorna direkt lägga in sina portionsbeställningar mot lagd matsedel. Det ger köken produktionsunderlag som sedan kan användas vidare till fakturering. Även hanteringen kring specialkoster underlättas genom Mashie. Att Mashie går att komma åt via webben har också gjort att Sandvikens Kommun har haft en deltidsanställd som sköter jobbet från en annan ort i södra Sverige sedan 2008. Det är allt ifrån matsedlar, registerhantering, support och utbildning internt. ”En stor fördel har varit att programmet är webbaserat vilket gör att programvaran går att komma åt oavsett var man sitter och jobbar bara man har en dator med internetuppkoppling”, säger Inga Öhman, ansvarig för Mashie för Sandvikens Kommun. ”Vad vi har lagt märke till under dessa år är att programmet inte är begränsat till just ett visst arbetssätt, utan man kan bygga upp sin egen verksamhet precis som man själv vill ha den i systemet”, fortsätter Inga Öhman. Sandvikens Kommun har tack vare Mashie uppnått bl.a. följande fördelar:

    • Fått bättre överblick på kostnader per portion och av varor.
    • Underlättat för kunden att beställa måltider.
    • Fått bättre produktionsunderlag för köket.
    • Förkortat tiden för faktureringen med cirka 40 timmar per månad. Den tidigare manuella faktureringen för varor sköts idag via Mashie.
    • Större utbud av maträtter till hemmaboende äldre, vilket har varit positivt enligt olika enkätundersökningar.
      Sandvikens kommun omfattar en stor del av Gästrikland, från Kungsberg i norr till Gysinge i söder och har cirka 37 000 invånare.

    Inga Öhman
    Inga Öhman Sandvikens Kommun

Start typing and press Enter to search